4 השיטות הנפוצות לכיבוי דליקה במשרד

רובנו מכירים את המטפים האדומים אך מעטים מאתנו יודעים מה הם בעצם מכילים, וכיצד ניתן להשתמש בכל אחד מהם לכיבוי דליקה שפרצה במבנה העסק. לפניכם הסבר קצר על הסוגים השונים ויתרונותיהם.

כיבוי אש תוך שימוש באבקה

מתוך כלל מערכות כיבוי אש מטפים אלה הם המוכרים והפופולאריים ביותר. המטפים האדומים מכילים אבקה המסוגלת לנטרל את החמצן ולהפחית את עוצמת האש. המטפים יעילים בעיקר לכיבוי שרפות שמקורן בחומרים נוזליים כמו דלק, אלכוהול, שמן ונוזלי בעירה (כן, אלה שמציתים את האש בברביקיו), ומעט פחות יעילים בכיבוי שרפות שהתפרסו על פני אזורים נרחבים, או כאלה שמקורן בחומרים מוצקים כמו פלסטיק, נייר ועץ.

חשוב להתקין את המטפים בנקודות גישה נוחות, בגובה המתאים לגובהו של אדם ממוצע וכן בעזרת עזרי קיבוע מתאימים המונעים נפילת המטף תוך סיכון העוברים ושבים.

כיבוי אש באמצעות גז

המטפים הדומים בצורתם החיצונית למטפים המכילים אבקה, כאשר השוני הוא בסוג התכולה: מטפי גז מכילים CO2 היעיל בעיקר לכיבוי שרפות שמקורן בקצר חשמלי.

יתרון המטפים הללו הוא ביכולתם לכבות שרפות במקרים בהם לא ניתן להשתמש במים. לדוגמה: במקרה בו פרצה דליקה בחדר שרתים המכיל מחשבים וציוד אלקטרוני רב. עם זאת, המטפים יעילים גם בכיבוי שרפות “נפוצות” שמקורן בחומרים מוצקים ונוזלים כעץ ודלק.

כיבוי אש על ידי שימוש בקצף

הקצף הלבן יעיל משתי בחינות: הראשונה היא יכולתו לעטוף את כל סביבת האש ו”לשבת” כחוצץ בין מקור האש לבין החמצן שבסביבת החדר, ובכך להפחית את הזנת החמצן למקור הדליקה. השנייה היא יכולתו לסייע בנידוף האש על ידי תהליך של אידוי מתרחב.

הקצף יעיל בכיבוי כל סוגי הדליקות ובעיקר שריפות שמקורן בחומרים נוזליים כגון: דלק, שמן, אלכוהול, נפט ומוצרי ניקוי.

כיבוי אש בעזרת ספרינקלרים

במקרה זה אין מדובר במטפים ניידים אלה במתזים המקובעים לתקרת המבנה ומתיזים כמויות גדולות של מים לכיסוי אזור נרחב. יעילותם של המתזים תלויה בשני גורמים: ביכולתם לשאוב מים ממקור קרוב (צנרת המים במבנה) וכן בתקינות המערכת עצמה כך שתתאפשר התזת המים לכל הכיוונים.

בניגוד למטפים הניידים – יש צורך בהתקנת מערכת המתזים באמצעות איש מקצוע המצויד בתעודה מטעם נציבות כיבוי אש, הרשות המקומית או מכון התקנים.